قیمت ساخت شرکت‌های خارجی از سازندگان ایرانی پایین‌تر است

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی از ادامه مذاکره با شرکت‌های چینی‌ برای ورود فناوری‌های نوین ساخت و ساز مسکن به کشور خبر داد و گفت: قیمت ساخت مسکن توسط شرکت های خارجی از سازندگان ایرانی پایین تر است.

به گزارش اگزیم نیوز، رستم قاسمی در گفت‌وگویی درباره مذاکره با شرکت‌های خارجی برای ورود فناوری‌های نوین ساخت و ساز مسکن به کشور، اظهار داشت:‌ در راستای ورود فناوری‌های نوین مذاکره با چینی‌ها ادامه دارد، ضمن آنکه در حال حاضر نمایندگانی از شرکت‌های چینی در کشور حضور دارند و در حال مذاکره با آنها هستیم.

وی تصریح کرد: البته قرار نیست که چینی‌ها کارگر، مهندس یا مصالح ساختمانی وارد کشور کنند بلکه تنها قرار است فناوری‌های نوین ساخت و ساز را به ایران منتقل کنند.

یادآور می شود، قاسمی وزیر راه و شهرسازی هفته گذشته در همایش قیر و آسفالت با بیان این‌که ساخت و ساز مسکن در ایران در لول (سطح) ۳ است، گفته بود: این در حالی است که ساخت و ساز در دنیا در سطح ۸ قرار دارد.

در همین حال رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در ماموریتی ویژه به مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی دستور داد نسبت به کیفی‌سازی، سرعت در ساخت و همچنین مناسب‌سازی قیمت ساخت و ساز در کشور با همکاری شرکت‌های دانش بنیان و استفاده از توانمندی‌ها و دانش آنها، اقدام کند.

وی با اشاره به اینکه صنعت ساختمان یک دانش است که ضرورت دارد تا از نظر کیفیت، قیمت و سرعت در ساخت به روز و متحول شود، افزود: مذاکره شرکت‌های خارجی با وزارت راه و شهرسازی در خصوص ساخت واحدهای مسکونی با قیمت کمتر از شرکت‌های ایرانی، نشان‌دهنده دانش فنی آنهاست که باید تلاش کنیم تا در همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان توان خود را به آن سطح برسانیم.

وی با بیان این‌که در بخش مسکن قیمت‌ها با روش ساخت سنتی مناسب نخواهد بود، تصریح کرد: شرکت‌های خارجی پیشنهاد ساخت و ساز با قیمت‌های پایین  تر از داخلی‌ها می‌دهند. اما استفاده از توان داخلی در اولویت قرار دارد و این نشان می‌دهد کار علمی و فناوری در خصوص ساخت و ساز مسکن انجام نشده و این یک ماموریت ویژه برای مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی است.

قاسمی تاکید کرد: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی باید با انتشار فراخوان از شرکت‌های دانش‌بنیان دعوت کند تا طرح‌های مناسب خود را در مورد ساختمان ارایه بدهند. مرکز تحقیقات ماموریت دارد تا به سرعت در حوزه ساخت و ساز، تحول ایجاد کند و ایجاد تحول نیز از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان حاصل می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی شاخص‌های ارتقاء را شامل کیفیت، سرعت و مناسب‌سازی قیمت برشمرد و گفت: سرعت ساخت در قیمت تمام‌شده تاثیر فراوانی دارد. بدین‌معنا که ساختمانی که در یکسال احداث می‌شود نسبت به ساختمانی که طی دو سال و بیشتر احداث خواهد شد، از نظر قیمتی متفاوت است. بنابراین با توجه به اینکه قیمت‌های تمام شده ساختمان در کشور بسیار گران‌تر از سایر کشورها انجام می‌شود، باید مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در این بخش اهتمام ویژه‌ای داشته باشد.

قاسمی ادامه داد: در خصوص مسکن با توجه به وضعیت نه چندان مناسبی که به دلیل سنتی‌سازی وجود دارد، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ماموریت پیدا می‌کند تا نسبت به انتشار فراخوان و دعوت از شرکت‌های دانش‌بنیان برای بهره‌مندی از روش‌های نوین ساخت اقدام کند. در کشور توانمندی برای ساخت و ساز به صرفه، کیفی و سریع وجود دارد و در بخش‌های دیگر این موضوع به اثبات رسیده که باید این شیوه در ساخت‌وساز و ساختمان‌سازی نیز نهادینه شود.

وی با یادآوری اینکه در وزارت راه و شهرسازی، در حوزه روش‌های نوین ساخت کاری انجام نشده که در این دوره باید جبران شود، اضافه کرد: به همین منظور، از شرکت‌های دانش‌بنیان و جدید دعوت ‌کنیم تا در حوزه ساخت و ساز، مصالح و تجهیزات، روش‌های جدید را ارایه بدهند تا به کیفیت، سرعت و قدمت ساختمان‌ها و دیگر حوزه‌های حمل‌ونقل بیافزاییم. برای شرکت‌های دانش‌بنیانی که نمونه‌های مناسبی ارایه بدهند برای پایلوت حتما سرمایه‌گذاری می‌کنیم و حمایت‌های لازم را از آنها خواهیم داشت.

قاسمی بر ضرورت تغییر در روش‌های تامین مصالح نیز تاکید کرد و افزود: انجام تحقیقات، روی مواد و مصالح در ساختمان‌سازی بسیار مهم است. باید در روش‌های تامین مصالح تغییر ایجاد شود. همچنین باید از تجربیات کشورهای موفق در زمینه ساخت و ساز استفاده کنیم تا هم در بخش مصرف انرژی کیفیت لازم را داشته باشد و هم مقاوم در برابر زلزله باشند. این نگاه را در خصوص ارتقا

کیفیت تولید مصالح ساختمانی و سبک‌ سازی مصالح نیز را باید داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ۴ میلیون واحد مسکونی باید به سرعت و با کیفیت در دولت سیزدهم احداث شود، توضیح داد: در اجرای نهضت ملی مسکن، یکی از اهداف ما دستیابی به تحول ساخت در کشور است. همچنین روش‌های احداث زیرساخت‌های حمل ونقل  نیز باید به روز و متحول شود.

کد خبر 47837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 14 =